Skip links

RAV Haaglanden

RAV Haaglanden

Een interactieve 360-graden ervaring voor verpleegkundigen en BMH'ers


datum:
13 April 2023
Klant :
RAV Haaglanden
Onderdeel :
Campagnes
Doelgroep :
Verpleegkundigen en BMH'ers

In de Ambu-Game kun je écht ervaren hoe het is om ambulanceverpleegkundige of BMH’er te zijn. Samen met je collega’s Shirley en Kevin ga je met hoge spoed op een incident af. Wat ga je aantreffen? En hoe gaan jullie te werk? Of eigenlijk, hoe ga jíj te werk? Want jij bepaalt wat er gaat gebeuren. Is jouw blik scherp genoeg om de situatie te managen? En heb jij de capaciteit om er ook naar te handelen?

De muren reageren zelfs op jouw aanrakingen!

In de kamer beleef je een 360-graden ervaring. Door het bewegende beeld op alle muren, is het is net of je echt ter plekke in Den Haag bij het incident aanwezig bent. De muren reageren zelfs op jouw aanrakingen!

Verkeerd beeld

RAV Haaglanden (Ambulancezorg Haaglanden) merkte dat het steeds moeilijker werd om goed personeel te werven voor de ambulances. Na enquêtes met de doelgroep, bleek dat zij vooraf twijfels hadden om bij de ambulance te werken, omdat zij dan echt zelf verantwoordelijk zijn voor de patiënt en niet, zoals in het ziekenhuis, een heel team om zich heen hebben. ‘Kan ik dat dan wel?’, was een gedachte bij vele mensen die overwogen om bij de ambulance te werken.

Veel mensen die overwogen om bij de ambulance te werken vroegen zich af: kan ik dat dan wel?

Daarnaast merkte de RAV dat er ook een verkeerd beeld van de ambulance heerste. Men dacht dat het veelal veel acute spoedsituaties zijn, maar (gelukkig) zijn de meeste ritten geen spoed en dat geeft het werk een heel ander karakter. Om een beter beeld te geven over het werk op de ambulance en daarmee uiteindelijk meer én geschiktere kandidaten te werven, hebben wij (Recruitment Moves) samen met Fixvision de Ambu-Game ontwikkeld!

Deze case was genomineerd voor de Werf& Awards!

De ambu-game is een interactieve game waarin geïnteresseerden (laagdrempelig) kunnen ervaren hoe het is om te werken op een ambulance en tegelijkertijd kennis kunnen maken met de organisatie en haar cultuur. In een kamer werd in 360º een video afgespeeld, waarbij je door middel van het aanraken van de muren het spel kon spelen. Ons motto is tenslotte; solliciteren mag best leuk zijn!

Ons motto is tenslotte; solliciteren mag best leuk zijn!

Wat was de impact van de case?

Binnen één week was het al voor 50% volgeboekt! In totaal ontvingen

we 138 aanmeldingen, onder wie 44 gespecialiseerd verpleegkundigen (IC, SEH of Anesthesie verpleegkundige) en 19 BMH-studenten. Kortom: veel mensen, onder wie ook veel in de relatief kleine doelgroep van gespecialiseerd verpleegkundigen en BMH-studenten, konden kennismaken met het werk op de ambulance.

Binnen één week was het al voor 50% volgeboekt!

Daarnaast is er veel zichtbaarheid gegenereerd op social media; 1.182.903 keer zijn de posts bekeken en op Facebook en Instagram was het doorklikpercentage torenhoog; 12% van de doelgroep klikte door (het gemiddelde doorklikpercentage in Nederland ligt tussen 0,5-1%).

Bijvangst is het dat het ook veel mensen heeft geënthousiasmeerd die nu nog niet ‘klaar’ om op de ambulance te werken, maar nu wel een keus hebben gemaakt en voor de juiste vervolgrichting kiezen tijdens hun verpleegkundige loopbaan.

We hebben weer veel mensen die nu nog niet de juiste papieren hebben warm gemaakt voor de Ambulancezorg.

De klant (RAV Haaglanden) geeft aan: ‘We zijn heel goed zichtbaar geweest en hebben de aandacht getrokken met de game en toch ook weer veel mensen die nu nog niet de juiste papieren hebben warm gemaakt voor de Ambulancezorg. Denk hierbij vooral aan verpleegkundige en medisch hulpverleners die in de toekomst de overstap naar de acute zorg (ambulancezorg) willen maken.’

Bekijk alle services